رایانه

رایانه

رایانه

در وبلاگ تلاش خواهد شد مباحث آموزشی مربوط به رایانه قرار گیرد

بایگانی

چگونه با گوگل درایو کار کنیم؟

جمعه, ۱۲ دی ۱۳۹۳، ۰۲:۲۸ ب.ظ


همانطور که می دانید با گوگل درایو قادر خواهید بود در هرنقطه از دنیا فقط با استفاده ازاینترنت به حجم عظیمی از فایل های خود که در آن ذخیره نموده اید دسترسی داشته باشید. گوگل درایو یک نرم افزار چند پلتفرمی می باشد به این معنا که دسترسی به این سیستم از  طریق دستگاه های مختلف از جمله کامپیوتر PC، کامپیوترهای Mac، گوشی های با سیستم عامل اندروید، تبلت ها و دیگر وسایل ارتباطی موجود در بازار امکان پذیر می باشد. در این پست با جند سیستم آن آشنا خواهید شد. همچنین امکان ورود به اکانت خود از طریق مرورگر را نیز دارید.

همانطور که می دانید این سیستم متعلق به شرکت گوگل می باشد. در گوگل شما برای استفاده از تمامی سرویس های موجود فقط نیاز به داشتن یک اکانت جیمیل  دارید و با استفاده از آن قادر به دسترسی و فعالیت در تمامی سرویس های گوگل می باشد. پس برای شروع به کار با این سرویس ابتدا در مرورگر خود وارد اکانت جیمیل خود شوید. پس از ورود به جیمیل خود اگر به صفحه اصلی گوگل بروید آنچه می بینید مانند تصویر زیر می باشد که در گوشه سمت راست بالای آن اطلاعات اکانت شما که با آن وارد شده اید به نمایش گذاشته شده است.

حال بر روی آیکونی که در تصویر زیر می بینید (آیکون شامل چند مربع کنار هم)  رفته و کلیک کنید.

پنجره ای که برایتان باز شده نشان دهنده تمامی سرویس هایی است که گوگل به اکانت شما ارائه می کند از جمله سرویس نقشه گوگل، گوگل پلاس، سرویس کتاب های گوگل و … . حال بر روی آیکون گوگل درایو که بصورت مثلث ۳ رنگ با لبه های تا خورده (تصویر زیر) می باشد کلیک کنید تا وارد محیط آن شوید.

گوگل به هر کاربر خود تا ۱۵ گیگابایت فضا تخصیص می دهد. یعنی مجموع فضای استفاده شما در تمامی سرویس های استفاده شده در اکانت شما تا حداکثر ۱۵ گیگابایت می توانند باشند. با ورود به صفحه سرویس گوگل درایو با تصویر زیر مواجه می شوید که در ادامه به شرح قسمت های مختلف آن می پردازیم.

از پایین تصویر شروع می کنیم. در سمت چپ مقدار فضای استفاده شده شما در سرویس های مختلف گوگل به نمایش گذاشته شده است که می توانید با بردن ماوس بر روی آن اطلاعاتی از فضای مصرفی هر سرویس را مشاهده کنید. در تصویر زیر نمونه ای را می بینید.

در بالای صفحه سمت چپ دکمه قرمز رنگ Create را مشاهده می کنید که برای ساخت یک سند جدید از آن استفاده می کنید. در کنار این دکمه یک آیکون فلش روبه بالا قرار دارد که از آن برای آپلود مستقیم فایل در گوگل درایو می توانید استفاده کنید.  با کلیک بر روی گزینه Create لیستی از فایل هایی که می توانید ایجاد کنید برای شما نشان داده می شود. در تصویر زیر این لیست را مشاهده می کنید.

همچنین در این لیست می توانید یک فولدر هم برای دسته بندی فایل های خود ایحاد کنید. برای نمونه بر روی Document کلیک می کنیم. همانطور که می بینید پنجره ای مشابه با پنجره برنامه مایکروسافت ورد با امکانات فراوان برای شما باز شد که می توانید شروع به نوشتن در آن بکنید. تصویر زیر را ببینید.

یکی از ویژگی های این بخش از گوگل درایو که گوگل داکز نامیده می شود امکان ویرایش چندنفره بطور همزمان این فایل ها می باشد. به گونه ای که شما این فایل را می توانید با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید و بطور همزمان بر روی آن اصلاحاتی را انجام دهید. برای به اشتراک گذاستن این فایل باید بر روی دکمه آبی رنگ با نام Share که در گوشه سمت راست بالای صفحه مشاهده می کنید کلیک کنید. تصویر زیر نمایانگر این دکمه می باشد.

با زدن بر روی دکمه Share ، چون برای این فایل هنوز نامی انتخاب نکرده اید، باید ابتدا در پنجره ای که باز می شود یک نام وارد کنید و Save بزنید. همانند تصویر زیر.

حال پنجره ای برای شما باز شده است که تنظیمات مربوط به به اشتراک گذاری این صفحه را در آن می بینید (تصویر زیر). در بالای پنجره لینک مستقیمی به این فایل در اختیار شما گذاشته شده است تا به راحتی با کپی کردن آن و قرار دادن دراختیار فردی که می خواهید بتوانید این صفحه را با وی به اشتراک بگذارید. در زیر این قسمت آیکون های شبکه های اجتماعی را می بینید که می توانید لینک را به آنها ارسال کنید.  در قسمت زیرین هم لیست افرادی که به این صفحه دسترسی دارند را ملاحظه می کنید. در پایین ترین قسمت هم فضایی برای شما قرار داده شده است تا بتوانید با وارد کردن آدرس ایمیل شخص مورد نظر این لینک به ایمیل او اراسال شود.

ابتدا باید بگوییم که در این محیط چیزی به نام Save وجود ندارد و خود گوگل بطور خودکار آخرین تغییرات وارد شده را ذخیره می کند. پس از اینکه کارتان با این فایل و مشترکان آن تمام شد، برای ذخیره این فایل در سیستم خود چند راه وجود دارد که ما به یکی از آن ها بسنده می کنیم. امکان خروجی گرفتن از فایل با فرمت های مختلف برای شما فراهم شده است. از منوی File به گزینه Download as بروید و از لیستی که باز می شود فرمت دلخواه را برگزینید. در تصویر زیر این منو و لیست را مشاهده می کنید.

با زدن بر روی آیکون آبی رنگ در سمت چپ بالای صفحه که بصورت ۴ خط سفید در بالای یکدیگر با زمینه آبی به صفحه ای که در آن تمامی داکیومنت هایی که توسط شما ایجاد شده اند یا شما در آن ها مشترک شده اید را می بینید.

حال به محیط گوگل درایو بازمی گردیم. در ستون میانی صفحه لیستی از فایل ها و فولدرهای موجود در اکانت خود را می بیند. با زدن تیک باکس کنار یکی از فایل ها یا فولدر ها منوهایی همانند آنچه در تصویر زیر می بینید نمایان می شوند که یکسری امکانات معمولی کار با فایل ها و فولدرها را در اختیار شما قرار می دهند.

در گوشه سمت راست بالای صفحه هم چند آیکون می بینید که آیکون سمت چپی که یک علامت تعجب درون یک دایره می باشد(تصویر زیر)، به شما فعالیت های اخیر انجام شده بر روی فایل ها و فولدر های شما چه توسط خود شما و چه توسط کسانی که با آنها فایل ها یا فولدرهای خود را به اشتراک گذاشته اید به نمایش می گذارد.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۲
ابوالفضل دولت آبادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی